marți, 23 octombrie 2007

Vama din interiorul ţării



Odată cu instituirea în funcţie a noului şef al administraţiei din or. Dubăsari, Dumitru Mazur, care dirijează şi activitatea aşa-ziselor „vămi” din această regiune, a crescut numărul cazurilor de persecutare a oamenilor din localităţile din împrejurimi. Din septembrie până în prezent, la poliţie şi la alte organe abilitate ale R. Moldova, au fost înaintate mai multe plângeri din partea angajaţilor din învăţământ, din partea personalului medical şi au fost înregistrate noi cazuri de persecuţie a poliţiştilor. Motivul reţinerilor e unul şi acelaşi - oamenilor li se aminteşte că ei locuiesc „pe teritoriul altui stat”.

La 11 octombrie, în preajma s. Corjova, miliţienii din or. Dubăsari au reţinut o ambulanţă aparţinând Centrului de reabilitare a persoanelor în etate şi un automobil în care se deplasa şeful internatului psihoneurologic de pe teritoriul s. Cocieri. Ambele au fost reţinute pe motiv că aparţin unor instituţii situate pe teritoriul „altui stat”, dar deţin numere de înmatriculare ale R. Moldova. Potrivit lui Alexei Guriţenco, directorul Centrului de reabilitare a persoanelor în etate, automobilele au fost reţinute timp de câteva ore. Şoferilor li s-a spus că maşinile sunt înmatriculate nelegitim şi că ei trebuie să le înmatriculeze în Transnistria. „De când lucrez aici, nu mi s-a mai întâmplat să fie reţinută ambulanţa. Am sunat la poliţie şi am făcut apel la Ministerul Reintegrării. Abia seara au primit indicaţii de la Tiraspol să ne elibereze şi să ne întoarcă automobilele. Azilul are peste 250 de beneficiari, iar prezenţa ambulanţei în teritoriu este indispensabilă”, afirmă directorul Centrului.

Bastonul de cauciuc considerat „armă albă”

În aceeaşi zi, la vama din preajma s. Lunga a fost reţinut un poliţist, pe motiv că avea bastonul de cauciuc la el. Miliţienii au catalogat bastonul drept „armă albă” şi l-au sechestrat. Poliţistului Andrei Croitoru i-a fost intentat şi un dosar penal. El este originar din s. Coşniţa, dar activează în s. Cocieri. Ar putea fi chemat în judecată de către autorităţile separatiste, riscând pe viitor să se confrunte cu dificultăţi în exercitarea obligaţiilor de serviciu. „După ce au făcut percheziţie în automobil, am fost dus într-o cameră de la postul de miliţie din or. Dubăsari. Am refuzat să semnez un document în care se spunea că am încălcat nu ştiu ce lege de-a lor. Am stat închis patru ore. Am avut noroc că m-a văzut un coleg de al meu în momentul reţinerii, care a anunţat comisariatul de poliţie de la Ustia. Am fost eliberat la insistenţa conducerii comisariatului de poliţie. Dar faptul că mi-au intentat dosar penal, ar putea să-mi creeze probleme pe viitor”, ne spune Croitoru.

Nici fostul elev nu l-a putut ajuta

Un alt caz care a avut loc recent ţine de trecerea cărţilor în grafie latină peste Nistru. Nici chiar fostul elev nu l-a putut ajuta pe Constantin Sucitu, directorul gimnaziului din s. Corjova, să treacă un lot de manuale prin postul vamal al autorităţilor neconstituţionale. „N-am încercat să caut căi ocolite ori să ascund faptul că aduceam manuale pentru copii, doar suntem înregistraţi la aşa-zisul minister al justiţiei de la Tiraspol. Dacă ne-au permis să activăm, de ce ne-ar pune beţe în roate? Am respectat ce ne-au cerut, prin urmare activăm legal. Totuşi m-au reţinut şi m-au trimis la postul de miliţie din or. Dubăsari. M-am bucurat când am văzut că acolo lucrează un fost elev de-al meu. Acesta însă n-a putut să mă ajute, l-a sunat pe şeful său, D. Mazur, care a interzis categoric să trec manualele, a dat indicaţii să scriu un demers prin care să-mi cer permisiune de la şefii de la Tiraspol. Acolo aveau să decidă dacă îmi permit sau nu să trec cărţile. Trebuia să aştept vreo trei săptămâni. Am sunat la misiunea OSCE. Aceştia s-au oferit să ne ajute şi până la urmă ne-au adus manualele”, afirmă directorul gimnaziului.

Un sat în voia sorţii

Persoanele domiciliate în stânga Nistrului nu se simt în siguranţă. De 16 ani, ele circulă cu buletinul de identitate în buzunar. Locuitorilor din comuna Corjova le-a fost retras poliţistul, iar oamenilor nici măcar nu le-a fost adus la cunoştinţă unde ar putea să se adreseze în cazul în care li se încalcă drepturile. S-a întâmplat ca primarul Valeriu Miţul să fie solicitat până şi la miezul nopţii să aplaneze un conflict de familie. „Am fost chemat în locul poliţistului, că oamenii nu ştiau la cine să se adreseze. Era o ceartă, iar soţul pusese mâna pe topor. Am încercat să discut cu unul, cu celălalt, ce puteam face altceva?”, ne întreabă el. Nu are cine să-i apere pe corjoveni nici de plata amenzilor, a câte 10 dolari, pentru că nu s-au prezentat la cursurile de reciclare militară, organizate de autorităţile secesioniste, nici de miliţia rutieră, care le intră în gospodărie şi le percepe amenzi usturătoare pentru că automobilele au numere de înregistrare ale R. Moldova, nici în cazul în care refuză să accepte un pseudopaşaport emis de Tiraspol, prin care ei sunt declaraţi cetăţeni „ai altui stat” decât cel în care s-au născut.

Niciun comentariu: